Nestlé lanceert wereldwijd initiatief om kinderen te helpen gezonder te leven

"Nestlé for Healthier Kids": 50 miljoen kinderen helpen om in 2030 gezonder te leven

Op de Internationale Dag van het Gezin van de Verenigde Naties heeft Nestlé het wereldwijde initiatief "Nestlé for Healthier Kids" aangekondigd. Dit programma omvat de verdere ontwikkeling van gezondere producten en advies voor gezinnen over voeding en lichaamsbeweging. Het doel is om 50 miljoen kinderen te helpen om in 2030 gezonder te leven.

Nestlé zet zich al sinds het allereerste begin in om ouders en verzorgers te helpen om de juiste voeding aan hun kinderen te geven. Met dit nieuwe initiatief versnelt Nestlé de transformatie van de wereldwijde voedsel- en drankenportfolio. Alleen al in 2017 lanceerde het bedrijf meer dan 1000 nieuwe producten om aan de voedingsbehoeften van kinderen te voldoen. In hetzelfde jaar leverde het 174 miljard porties aan verrijkte voedingsmiddelen en dranken in 66 landen waar mensen essentiële microvoedingsstoffen zoals ijzer, jodium en vitamine A missen.

Mark Schneider, CEO van Nestlé, zegt daarover: "De kindertijd is een tijd waarin gewoonten voor het leven worden gevormd. We willen ouders helpen om gezondere keuzes te maken voor hun kinderen. Daarom intensiveren we onze inspanningen om gezinnen te ondersteunen bij het grootbrengen van gezondere kinderen en roepen we anderen op om ons bij dit streven te helpen."

Jaarlijks past Nestlé de formule van al ongeveer een derde van de productportfolio aan. Het bedrijf zal haar toonaangevende innovatievermogen gebruiken om nog meer fruit, groenten, vezelrijke granen en micronutriënten aan voedingsmiddelen en dranken voor kinderen toe te voegen. Nestlé zal ook doorgaan met het reduceren van de hoeveelheid suikers, zout en verzadigde vetten in producten. Enkele recente productlanceringen zijn Gerber Grabbers Strong Veggies groente- en fruithapjes, Nido biologische melkpoeder en Nesquik Alphabet volkoren ontbijtgranen met minder suiker.

De afgelopen decennia heeft Nestlé de voedingswaarde in het hele assortiment verbeterd. Gedreven door haar missie om levenskwaliteit te verbeteren en bij te dragen aan een gezondere toekomst, heeft Nestlé beloofd om deze verbeteringen nog sneller door te voeren. Tegen 2020 zal het bedrijf:

• Ten minste 750 miljoen porties (80 g) groenten aan producten toevoegen.
• Ten minste 300 miljoen porties (16 g) vezelrijke granen, peulvruchten, noten en zaden aan producten toevoegen.
• De hoeveelheid suiker verder verlagen met 5%. Sinds 2000 heeft Nestlé de hoeveelheid suiker met meer dan 34% verminderd.
• De hoeveelheid zout verder verlagen met 10%. Sinds 2005 heeft Nestlé de hoeveelheid zout met meer dan 20% verminderd.
• De verbintenis nakomen die in 2014 is gesloten om verzadigde vetten met 10% te verminderen in alle relevante producten die niet voldoen aan de aanbevelingen van de WHO.

Nestlé zal ook de programma's en onlinediensten verbeteren die zijn ontworpen om ouders en zorgverleners te voorzien van meer kennis over voeding, gezonde recepten en praktische tips. In 2017 hebben meer dan 300 partnerschappen over de hele wereld ons geholpen om meer dan 14 miljoen kinderen te bereiken.

Voor meer informatie over wat Nestlé doet voor gezondere kinderen: https://www.nestle.com/healthierkids

Voor meer informatie over de verplichtingen die Nestlé is aangegaan: Nestlé in Society