Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

GfK Chocolade Categorierapport 2020: Shopper hecht meer waarde aan de voorraad

Albert Heijn behoudt koppositie en wint voor negende keer titel ‘beste chocoladeschap’
Terug naar persberichten

Albert Heijn is opnieuw de best scorende supermarkt in het Chocolade Categorierapport 2020. Dit blijkt uit onderzoek van GfK onder ruim 6.000 huishoudens, waarin voor 23 formules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Nestlé, bekend van Kitkat, L’Atelier en YES! repen. Albert Heijn scoort dit jaar beter op service ten opzichte van 2019 en is daarmee koploper van bijna alle aspecten de lijst. Nettorama is de sterkste stijger in de ranking met een stijging van de negende naar tweede plaats, dankzij een hogere score op prijzen (+0.35), voorraad van chocolade producten (+0.29) en keuze (+0.27). Deen behoudt dit jaar de derde plaats.

Alternate text

Overall performance van het chocoladeschap is gestegen

De gemiddelde overall score is afgelopen jaar licht gestegen van 7,29 in 2019 naar 7,32. Dit is vooral te danken aan een hogere waardering van alle service aspecten. De voorraad van en keuze aan chocolade producten worden door de shopper het best beoordeeld met een gemiddelde score van respectievelijk 7,67 en 7,53. De shopper is kritischer als het gaat om aanbiedingen en de voorraad van aanbiedingen, terwijl zij dit wel een van de belangrijkste aspecten vinden. Om de performance van de categorie te verbeteren zal er dus met name aandacht besteed moeten worden aan de aanbiedingen.

We zien dat het belang van voorraad in het chocoladeschap iets is gestegen voor shoppers. Hoewel het veldwerk voor het onderzoek is uitgesteld om de impact van Covid te minimaliseren, kan het natuurlijk zo zijn dat de shoppers de lege schappen van maart nog in hun achterhoofd hebben. We blijven nauw samenwerken met onze leveranciers en retailers om ervoor te zorgen dat onze producten voorradig blijven”, aldus Martine Olijslagers-Kuip, Directeur Chocolade bij Nestlé Nederland.

Chocolade als cadeau

Dit jaar vraagt het onderzoek shoppers voor het eerst naar het aspect gifting. Hoewel 3 op de 4 shoppers wel eens chocolade koopt om cadeau te geven, vindt slechts 1 op de 3 shoppers chocolade uit de supermarkt een leuk cadeau. Plus, Albert Heijn en Jumbo krijgen relatief de hoogste waardering, maar de waarderingen zijn laag; shoppers missen een exclusief en premium assortiment en scoren het assortiment van chocolade om cadeau te geven gemiddeld slechts een 6.6. In vergelijking met Chocolatiers is er veel winst te behalen, zij scoren namelijk gemiddeld een 9. Shoppers beoordelen het chocolade assortiment voor specieke feestdagen of seizoenen in de supermarkt een stuk hoger met een gemiddelde score van 7.4.