Of u nu jarenlange werkervaring hebt of net bent afgestudeerd, er is een vacature voor u bij Nestlé. Zoek hier naar vacatures.
Onze verpakkingsstrategie

Wij zetten ons in voor het helpen vormgeven van een toekomst zonder afval
Onze visie is dat geen van onze verpakkingen op de vuilstort belandt of als zwerfafval eindigt. Wij helpen een toekomst te creëren waarin slim ontworpen verpakkingen, innovatieve nieuwe materialen, betere recyclinginfrastructuur en herbruikbare of navulbare verpakkingen afval op het land en in de oceanen voorkomt. Dit doel is ambitieus, maar wij zijn vastbesloten om het te bereiken.
Deelname op alle niveaus in de samenleving is nodig. Als lid van de New Plastics Economy-initiatieven van de Ellen MacArthur Foundation , zetten wij ons in om een actieve rol te spelen in de ontwikkeling van goed functionerende inzamel-, sorteer- en recyclingsystemen in de landen waar wij actief zijn. Het wereldwijde infrastructuurtekort is aanzienlijk en niet direct door ons te beheersen, maar wij werken samen met partners over de hele wereld om succesvolle inzamel- en grondstoffenherwinningssystemen te modelleren.
Wij pleiten actief voor geharmoniseerde en betere regelgeving van geconsumeerde verpakkingen en roepen overheden op om snellere vooruitgang te boeken met de ontwikkeling van infrastructuur. Wij pleiten voor een juridisch bindend VN-verdrag inzake plasticvervuiling, waarvan wij hopen dat het zal leiden tot nieuwe, geharmoniseerde nationale regelgeving.
Hoe wij eraan werken om onze verpakkingen te reduceren
896.6
kiloton
Onze vijf-pijler verpakkingsstrategie
Onze verpakkingsstrategie is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en profiteert van het toonaangevende werk van het Nestlé Institute of Packaging Science, het enige onderzoeksinstituut in zijn soort binnen de voedingsindustrie. Opgericht in 2019, met ongeveer 50 verpakkingsdeskundigen die zich inzetten voor de ontwikkeling van de volgende generatie duurzame verpakkingsmaterialen.
Het instituut helpt de manier waarop verpakkingen worden ontworpen te evolueren. Het ontwikkelt hervulbare of herbruikbare verpakkingssystemen, ontwerpt vereenvoudigde of gerecyclede verpakkingsmaterialen en ontwikkelt hoogwaardig barrièrepapier en bio gebaseerde, composteerbare en biologisch afbreekbare materialen.
Onze strategie is gestructureerd rond vijf pijlers:
Minder verpakkingen – Verminderen
Wij willen minder verpakkingsmateriaal gebruiken, waaronder minder nieuw plastic, wat wij tegen 2025 met een derde willen verminderen ten opzichte van onze basislijn in 2018.
Voorbeelden van hoe wij dit doen zijn onder andere het verwijderen van onnodige plastic deksels, accessoires, lagen en folies en in sommige landen het geleidelijk uit faseren van verpakkingsproducten die niet algemeen worden gerecycled.
Wij hebben verschillende verpakkingsinnovaties gelanceerd in Latijns-Amerika: het herontwerpen van onze Nescafé eenpersoonsverpakkingen koffie en Mahler Bouillon om het gebruik van plastic in de verpakking met meer dan 200 ton te verminderen.
In China heeft Nescafé de kant-en-klare koffieflesjes lichter gemaakt, waardoor jaarlijks 1733 ton plastic wordt bespaard.
Minder verpakkingen – Hergebruiken en hervullen
Om de noodzaak voor wegwerpverpakkingen te elimineren, werken wij eraan om niet-recyclebare kunststoffen te verwijderen en te investeren in innovatieve, alternatieve leveringssystemen.
Veel van deze oplossingen worden al gebruikt in markten over de hele wereld, waaronder hervulbare dispensers in Indonesië, die zijn ontwikkeld met technische partner Algramo en non-profit incubators Enviu. De nieuwe systemen zijn getest voor Milo en Koko Krunch in samenwerking met lokale retailers in Indonesië.
In Duitsland hebben wij een pilot uitgevoerd met start-up Circolution. In verschillende supermarkten testte het team nieuwe gestandaardiseerde herbruikbare roestvrijstalen verpakkingen voor Nesquik, die kunnen worden geïntegreerd met bestaande retour- en reinigingsinfrastructuur.
Voor transportverpakkingen hebben innovaties ons geholpen om de plastic krimpfolie op onze pallets te vervangen, terwijl wij overstappen op herbruikbare verzenddozen.
Wij erkennen dat er meer moet worden gedaan en werken samen met verschillende organisaties langs de waardeketen, zoals het Consumer Goods Forum en de Ellen MacArthur Foundation.
Betere verpakkingen – Herontwerpen
Wij werken samen met industriële partners om nieuwe verpakkingsmaterialen en oplossingen te ontwikkelen.
Eind 2021 hebben wij alle plastic rietjes uit onze producten verwijderd en speciale papierenrietjes als alternatief ontwikkeld.
In ons hele portfolio evalueren wij continu onze materialen en testen en introduceren wij alternatieven, zoals recyclebaar papier voor Maggi bouillonblokjes in Frankrijk, ter vervanging van verpakkingen met meerdere materialen.
Ons doel is om 100% van onze plastic verpakkingen recyclebaar te ontwerpen en wij zijn bezig met het uit faseren van niet-recyclebare materialen. Eind 2023 was 83,5% van onze plastic verpakkingen ontworpen voor recycling.
Beter systeem – Recycle
Wij werken eraan om plastic afval in het milieu te voorkomen in al onze wereldwijde activiteiten.
Wij ondersteunen inzamel-, sorteer- en recyclinginfrastructuren in de landen waar onze producten worden verkocht en streven er in sommige landen naar om evenveel plastic in te zamelen en te recyclen als wij in onze producten gebruiken. Dit volgens het "één ton erin, één ton eruit" principe.
Zo heeft Nestlé in Maleisië de krachten gebundeld met de stad Petaling Jaya om een deur-tot-deur inzamel- en recyclingprogramma te lanceren als een vrijwillig terugwinningsinitiatief. Dit baanbrekende programma is erkend door zowel het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP) als het Ministerie van Milieu van Maleisië als een voorbeeld van beste praktijken voor afvalscheiding aan de bron.
Beter systeem – Gedrag heroverwegen
Het aanpakken van de plastic afval uitdaging vereist een fundamentele gedragsverandering van ons allemaal, inclusief Nestlé, retailpartners, leveranciers en consumenten.
Wij hebben trainingen over verpakkingsduurzaamheid uitgerold voor onze medewerkers en streven ernaar om anderen te informeren en aan te moedigen via een divers scala aan programma's en campagnes, zodat iedereen zich een toekomst zonder afval kan voorstellen. Voorbeelden hiervan zijn de video’s over het capsule-inzamelprogramma van Nespresso, het digitale platform Dove Lo Butto in Italië, dat klanten helpt de dichtstbijzijnde locatie te vinden om hun verpakkingsafval weg te gooien, en de consumentenvoorlichtingscampagnes van Nescafé Dolce Gusto in Duitsland en Mexico.
In de Verenigde Staten heeft Nestlé Health Sciences moeilijk te verzamelen en te recyclen doppen voor vitaminen en supplementen geëlimineerd. Onze merken Pure Encapsulations en Atrium Innovations ondersteunden de innovatie met een digitale campagne.
In Brazilië, Frankrijk en Zwitserland hebben onze koffiemerken Nescafé Dolce Gusto en Nespresso composteerbare koffiecapsules gelanceerd. Een digitale campagne, samen met informatie op de verpakking die aanmoedigt tot het scheiden van huishoudelijk organisch afval en composteerbare materialen, heeft het bewustzijn bij consumenten verhoogd.