Nestlé Jaarcijfers 2017

Op donderdag 15 februari 2018 heeft Nestlé de resultaten over 2017 bekendgemaakt. Het hele persbericht kun je hier lezen.

Nestlé Jaarcijfers 2017

• Organische groei van 2,4%, met een intern groeipercentage van 1,6% (RIG) en een prijsstelling van 0,8%.
  • Gerapporteerde verkoop steeg met 0,4% tot CHF 89,8 miljard (2016: CHF 89,5 miljard). Netto desinvesteringen hadden een negatieve impact van 1,9% (voornamelijk vanwege de totstandkoming van de Froneri joint venture).
  • Onderliggende operationele handelswinstmarge boven verwachting, 50 basispunten omhoog bij constante wisselkoers en 40 basispunten omhoog op een gerapporteerde basis van 16,4%.
  • Operationele handelswinstmarge nam af met 60 basispunten op een gerapporteerde basis van 14,7%, overeenkomstig de verwachtingen van oktober 2017. Dit is inclusief een toename van CHF 900 miljoen van reorganisatie- en andere daaraan gerelateerde kosten tot 1,5 miljard.
  • Onderliggende winst per aandeel nam toe met 4,7% bij constante wisselkoers en met 4,6% tot CHF 3,55 op gerapporteerde basis.
  • Voorgesteld dividend toename van 5 centimes (2,2%) tot CHF 2,35 per aandeel.
  • Nestlé kondigt de beslissingen van de Board aan met betrekking tot de Gerber Life Insurance zaken en de L’Oréal investering.
  • Vooruitzichten voor 2018: organische verkoopgroei tussen de 2% en 4%; Verbetering van onderliggende operationele handelswinstmarge in lijn met onze doelstelling voor 2020. Reorganisatiekosten1 zullen naar verwachting rond de CHF 700 miljoen zijn. De onderliggende winst per aandeel bij constante wisselkoers en de kapitaalefficiëntie zullen naar verwachting stijgen.

Mark Schneider, CEO Nestlé, zei: "Onze organische verkoopgroei in 2017 was binnen de eerder afgegeven bandbreedte maar lager dan onze verwachtingen, met name dankzij zwakke verkoopontwikkelingen in de laatste maanden van het jaar. De verkoopgroei in Europa en Azië was hoopgevend, terwijl Noord-Amerika en Brazilië nog steeds een moeizaam afzetgebied blijken. De initiatieven voor kostenbesparingen zorgden voor een betere marge, die boven de verwachtingen van 2017 lagen, ondanks aanzienlijke prijsstijgingen van grondstoffen. Gedurende de laatste maanden hebben we initiële portfolio-aanpassingen afgerond met gunstige resultaten. We zullen deze actieve portfoliomanagementbenadering doorzetten op een gedisciplineerde manier en volledig in lijn met onze strategie. Wat betreft onze basisportfolio staat het versnellen van groei door productinnovatie en productaanpassingen hoog op de agenda. De organische verkoopgroei zal naar verwachting groeien in 2018 en we liggen prima op schema om de verbeterde margedoelstelling van 2020 te halen.”