Sort by
Sort by

Voedselverlies en -verspilling tegengaan

Voedselverspilling

Nestlé steunt de Champions 12.3 coalitie en de plannen om voedselverlies en -verspilling tegen 2030 te halveren. Ongeveer een derde van het wereldwijd geproduceerde voedsel gaat verloren of wordt verspild. Dit heeft gevolgen voor het milieu en de uitstoot van broeikasgassen.

Voedselverlies is voedsel dat verloren gaat vanaf de oogst tot in de detailhandel. Voedsel dat door consumenten of de detailhandel wordt verspild, wordt voedselverspilling genoemd.

Wat wij doen om voedselverspilling tegen te gaan 
Wij hebben een aantal praktische, technologische en educatieve initiatieven genomen om voedselverlies en -verspilling op korte termijn met 50% terug te dringen. Wij werken internationaal samen met boeren, landbouwwetenschappers, onderzoekers en non-profitorganisaties om voedselverlies en -verspilling tegen te gaan. En we helpen mensen begrijpen hoe ze thuis voedselverspilling kunnen voorkomen.  

De houdbaarheid verlengen; boeren mondiger maken 
Nestlé helpt boeren in Kenia toegang te krijgen tot voedselconserveringssystemen waarmee zij overtollig fruit en groenten die anders zouden bederven, kunnen omzetten in minder bederfelijke producten. Hiermee helpen wij de boeren voedselverspilling tegen te gaan én zij hebben hierdoor extra inkomstenbronnen. 

Duidelijkere etikettering: minder verspilling 
Slechte kennis van uiterste verkoop-, houdbaarheids- of gebruiksdatums zou verantwoordelijk zijn voor 10% van alle voedselverspilling in Europa. Nestlé Frankrijk heeft samengewerkt met Too Good to Go om meer duidelijkheid te creëren over consumptiedata en zo te voorkomen dat voedsel onnodig wordt weggegooid. 

Mensen inspireren tot minder voedselverspilling 
We maken heerlijke producten van ingrediënten die normaal gesproken worden weggegooid, puur door hun uiterlijk. Ons MAGGI-assortiment 'Krumm Glücklich Suppe' - wat kromme vrolijke soep betekent - wordt gemaakt met deze zogenaamde 'lelijke' groenten die ondanks hun vorm heerlijk smaken. 

Creating Shared Value Rapport 2019