Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Nestlé ondertekent na het Nederlandse nu ook het European Plastic Pact

Versterking van haar commitment om het gebruik van nieuw geproduceerd plastic met een derde te verminderen
Terug naar persberichten
Mar 06, 2020

Na ondertekening van het Nederlandse Plastic Pact ondersteunt Nestlé nu de ambities op Europees niveau door het European Plastic Pact te ondertekenen. Nestlé feliciteert de Nederlandse overheid als drijvende kracht achter dit belangrijke onderwerp op Europese schaal. Nestlé Nederland is sterk betrokken bij het Nederlandse Plastic Pact door actief te zijn in de werkgroep Design for recyclability en de werkgroep Communicatie. Hiermee verhoogt het bedrijf ook lokaal haar inspanningen voor een afvalvrije toekomst. In de afgelopen vijftig jaar is het gebruik van plastic sterk toegenomen. Plastic biedt enorme voordelen, maar de consequenties van het gebruik ervan zijn duidelijk. We moeten voorkomen dat deze verpakkingen terechtkomen op stortplaatsen en in oceanen, meren en rivieren.

Image

Daarom ondertekent Nestlé het European Plastic Pact. Het Pact zal Nestlé helpen om 100% recyclebare of herbruikbare verpakkingen te realiseren en het gebruik van nieuw geproduceerd plastic met een derde te verminderen tegen 2025.

Het European Plastics Pact, geïnitieerd door Frankrijk en Nederland, heeft één doel: de overgang naar een circulaire economie voor kunststoffen versnellen. Het zal een einde maken aan de afhankelijkheid van slechts nieuw geproduceerd plastic.

Het Pact brengt toonaangevende bedrijven samen, evenals NGO’s en overheden, die zich er met elkaar toe verbinden om tegen 2025 gemeenschappelijke doelen te realiseren en verder te gaan dan de huidige wetgeving. Deze Europese doelstellingen omvatten:

  • Het verminderen van nieuw geproduceerde plastic producten en verpakkingen met ten minste 20%.
  • Het verhogen van de inzamelings- en recyclingcapaciteit in Europa voor plastic verpakkingen met ten minste 25%.
  • Het stimuleren van het gebruik van gerecycled plastic in verpakkingen tot gemiddeld ten minste 30%.

Marco Settembri, CEO van Nestlé Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika: “Wij zijn erg blij met het ondertekenen van het European Plastic Pact. Een van onze gezamenlijke doelstellingen is het creëren van een circulaire economie door het verbeteren van inzamel-, sorteer- en recyclingsystemen in heel Europa. Op dit moment wordt een nieuw Vittel plastic flesje al gemaakt van gebruikte flessen. We willen ervoor zorgen dat ook andere verpakkingen, zoals onze wikkels en zakjes, gerecycled kunnen worden tot nieuwe voedselverpakkingen”.

Dit zal niet gemakkelijk zijn. Nestlé’s topprioriteit is de veiligheid van haar producten. Al het plastic dat gebruikt wordt voor voedselverpakkingen moet van voedselkwaliteit zijn, wat betekent dat het geen stoffen mag bevatten die schadelijk zijn voor de mens. Om gerecycled plastic van voedingskwaliteit te kunnen realiseren, moeten de juiste recyclingprocessen worden ontwikkeld.

De uitdaging voor Nestlé en de levensmiddelenindustrie in het algemeen is dat het op dit moment goedkoper is om verpakkingen te produceren van nieuw geproduceerd plastic dan om gerecycled plastic van voedingskwaliteit te gebruiken. Om dit te veranderen, heeft Nestlé onlangs een investering van meer dan CHF 1,5 miljard aangekondigd in gerecycled plastic van voedingskwaliteit. Hiermee wil zij een duidelijk signaal afgeven aan recyclingbedrijven om zich te richten op gerecycled plastic van voedingskwaliteit en tevens hiermee een nieuwe markt helpen creëren.

Om het gebruik van nieuw geproduceerd plastic verder terug te dringen, ontwikkelt Nestlé nieuwe manieren om haar producten te leveren. Momenteel test Nestlé een verpakkingsvrij systeem voor het distribueren van Purina PetCare dierenvoeding en Nescafé oploskoffie. Nestlé werkt ook samen met LOOP, een bezorgingsservice die herbruikbare verpakkingen levert. De eerste producten hiervan zullen binnenkort beschikbaar zijn in Frankrijk.

Om dit innovatieproces verder te versnellen, heeft Nestlé een duurzaam verpakkingsfonds van CHF 250 miljoen gelanceerd dat zich richt op startups die zich bezighouden met de ontwikkeling van verpakkingsinnovaties, waaronder nieuwe materialen, navulsystemen en recyclingsoplossingen.

Voor meer informatie over de verbintenissen en activiteiten van Nestlé op het gebied van plasticverpakkingen:

Article Type